دردهای عصبی تمام بدن

دردهای عصبی ,دردهای عصبی قلب,دردهای عصبی پا,دردهای عصبی معده,دردهای عصبی دست,دردهای عصبی شکم,دردهای عصبی بدن,دردهای عصبی عضلانی,دردهای عصبی چیست,دردهای عصبی گردن,دردهای عصبی قلبی,دردهای عصبی قلب چگونه است,درد عصبی قلب,درد عصبی قلب,علایم دردهای عصبی قلب,درمان دردهای عصبی قلب,درد عصبی قلبی

دردهای عصبی

توضیحاتی در مورد دردهای عصبی

دردهای عصبی، دردهای تیزی هستند که در مسیر یکی از عصب های شما ایجاد می شوند. علت آنها ممکن است آسیب یا تحریک عصی باشد اما در بسیاری از موارد علت آنها نامعلوم است.

علائم دردهای عصبی

درد ممکن است دارای زمینه ای از احساس سوزش باشد که دردی بی امان با آن همراهی می کند. این درد به صورت حملات چند لحظه ای یا چند دقیقه ای ظاهر می شود و ممکن است چند روز یا چند هفته تکرار شود. در خلال یک مرحله حاد از این اختلال، ممکن است نسبت به هر نوع تماس یا درد نسبتاً ملایم، واکنش و حساسیت افراطی از خود نشان دهید.ممکن است حتی حواسی که در حالت معمول دردناک نیستند در شما ایجاد درد کنند.

علت دردهای عصبی

برخی از دردهای عصبی ممکن است توسط ویروس عامل بیماری زونا، یا عفونت تبخال ایجاد شوند. دردعصبی زونا می تواند فرد را از کار و زندگی بیندازد. این بیماری به طور معمول باعث درد سوزشی ثابتی می شود که شدیدتر و واضح تر از دردهای ناشی از فرو رفتن اشیای نوک تیز در بدن است. تماس یا حرکت ناحیه درگیر، حتی حرکتی مثل عطسه کردن می تواند به حمله جدید ازدرد منجر گردد. دردعصبی ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا گاهی سال ها بعد از برطرف شدن تمامی علایم و نشانه های ویروس ادامه یابد. مشخصه درد عصب سه قلو شایع ترین نوع درد عصبی، درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود. نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی، حلقی هم وجود دارد که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید درناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی، حلقی در مواردی فوق العاده زجر آور است. درد عصب پس سری باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. درد عصب بین دنده ای هم در لابه لای دنده ها حس می شود.

دردهای عصبی عضلانی

افراد به تدریج براساس فرایند رشدی الگوی فیزیکی و بدنی خاصی را تجربه و به آن عادت می کنند. به همین دلیل برخی از ما بدون آگاهی معمولا عضلاتمان را منقبض می کنیم و آنقدر با آن زندگی کرده ایم که متوجه آن نمی شویم. نتایج مطالعات نشان داده بسیاری از دردهایی که منشا جسمی مشخصی ندارند دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی هستند که ناشی از فشارهای عصبی و روان شناختی است و خیلی از مواقع براساس الگوهای عادتی است یعنی فرد همیشه احساس بدن درد یا خستگی عضلانی را با خودش دارد.

دردهای عصبی در سالمندان

مشخصه درد عصب سه قلو- شایع ترین نوع درد عصبی- درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود(به صفحات بعدی مراجعه شود)، نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی- حلقی هم وجود دارد، که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید در ناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی- حلقی در موارد فوق العاده زجرآور است.درد عصب پس سری باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. درد عصب بین دنده ای هم در لا به لای دنده ها حس می شود. دردهای عصبی معمولاً پس از 40 سالگی آغاز و اکثراً در سالمندان رخ می دهند.

دردهای عصبی

نوروپاتی محیطی وضعیتی است که در آن سیستم عصبی محیطی که اطلاعات را از مغز و طناب نخاعی به سایر قسمت‌های بدن منتقل می کند، دچار آسیب می‌شود. این امر می‌تواند منجر به ایجاد درد، از دست دادن حواس، و ناتوانی در کنترل ماهیچه‌ها شود. مانند هر بیماری دیگری، یک درمان جامع برای همه‌ی افراد مبتلا به این بیماری وجود ندارد و درمان ممکن است با توجه به علت و شدت بیماری متفاوت باشد. با این حال، بسیاری از افراد با استفاده از درمان‌های خانگی تسکین پیدا می‌کنند. در این نوشتار درباره درد عصبی و ۲۴ درمان خانگی درد نوروپاتیک یا عصبی در پاها و دست ها به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.نوروپاتی محیطی معمولا منجر به بی‌حسی و درد در پاها و دست‌ها می‌شود. آدم‌ها اغلب درد نوروپاتیک محیطی را سوزاننده یا مور مور شدن توصیف می‌کنند، و بی‌حسی آن را با زمانی مقایسه می‌کنند که دستکش های نازک پویده باشند. آسیب عصبی دلیل اصلی نوروپاتی محیطی است و ممکن است نتیجه‌ی مشکلاتی مانند ضربه، عفونت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، و مشکلات متابولیک باشد. یکی از محبوب‌ترین محرک‌های این بیماری دیابت است. در بسیاری از موقعیت‌ها، علائم نوروپاتی محیطی می‌تواند با گذر زمان بهبود پیدا کند ـ به ویژه اگر بر اثر یک بیماری زمینه‌ای قابل درمان ایجاد شده باشد

عوارض دردهای عصبی

سیستم عصبی به دو بخش برگ تقسیم می‌شود. سیستم عصبی مرکزی شامل طناب نخاعی و مغز است. تمام اعصاب دیگر بدن به سیستم عصبی محیطی تعلق دارند. نوروپاتی محیطی می‌تواند بر اعصاب اثر بگذارد، از جمله: عصب خودمختار عملکردهای خودکاری مانند فشار خون، عملکرد مثانه، گوارش، و ضربان قلب را کنترل می‌کند اعصاب حرکتی حرکت ماهیچه‌ها را کنترل می‌کنند اعصاب حسی به ما کمک می‌کنند حس کنیم؛ برای مثال گرما یا لمس را حس کنیم. نورپاتی محیطی معمولا ممکن است از طولانی‌ترین اعصاب شروع شود ـ انگشتان پا. علائم مختص ان با توجه به نوع اعصاب درگیر متفاوت است. علائم و نشانه‌های آن شامل موارد زیر است: احساس کرختی و مور مور شدن تدریجی در کف دست‌ها و کف پاها، که می‌تواند به بازوها و پاها منتقل شود. اگر اعصاب حرکتی تحت تاثیر قرار گرفته باشند، بیماران دچار فلج یا ضعف ماهیچه‌ها می‌شوند درد سوزاننده درد سوزن‌مانند شبیه الکتریسیته حساسیت قوی به لمس، حتی لمس خفیف عدم هماهنگی مشکلات مثانه یا روده در صورتی که سیستم خودمختار درگیر شده باشد

دردهای عصبی و ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ تحت عنوان پیروکسیدین شناخته می‌شود که به کاهش دردهای نوروپاتیک مفصل ران، و مور مور شدن و کرختی عصب سیاتیک کمک می‌کند؛ هم‌چنین به ترمیم آسیب عصب سیاتیک کمک می‌کند که تولید گلبول‌های قرمز، سنتز پروتئین، و افزایش تولید سروتونین و دوپامین ـ انتقا‌ل‌دهنده‌های عصبی که از سیستم عصبی مرکزی حمایت می‌کنند ـ را تقویت می‌کند. خوراکی‌های غنی از ب۶ شامل این موارد است: موز، نخود، کره‌ی بادام زمینی، آب گوجه‌فرنگی، اسفناج، دانه‌های سویا، تخمه‌ی آفتابگردان، گردو، ماکیان و سبوس گندم است.

درمان دردهای عصبی

در واقع، پروتئین به ترمیم بافت کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد بافت ماهیچه‌ای بدون چربی بسازد. بسیاری از کارشناسان سلامت و نوروپاتی توصیه می‌کنند افراد، بیش‌تر خوراکی‌های پروتئینی کم‌چرب بخورند، مانند محصولات لبنی کم‌چرب و ماکیان که عناصر مهمی از یک برنامه‌ی غذایی روزانه سالم را تشکیل می‌دهند و برای کسانی که از نوروپاتی محیطی و دیگر انواع نوروپاتی رنج می‌برند، ضروری هستند. خوراکی‌هایی که چربی‌های ترانس و اشباع شده‌ی بالایی دارند، مانند خوراکی‌های به شدت فرآوری شده، پنیر، کره، شیر کامل، و گوشت پرچرب یا سرخ شده، می‌توانند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر را افزایش دهند، از این رو باید از آن‌ها دوری کرد. بنابراین باید مقدار زیادی خوراکی پروتئینی کم‌چرب مانند ماهی، حبوبات، توفو، ماست، شیر کم‌چرب، و ماکیان بدون پوست را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. اگر علاوه بر نوروپاتی، از دیابت نیز رنج می‌برید، باید خوراکی‌های پروتئینی بدون چربی بخورید، زیرا ثابت شده است که برای این مشکل مفید هستند.هم چنین تاثیر خفیفی نیز بر سطح قند خون می‌گذارند. وقتی خوراکی‌های پرچرب مصرف می‌کنید، باید اندازه‌ی وعده‌تان را محدود ساخته و سعی کنید چنین وعده‌هایی را گاه به گاه مصرف کنید.این یکی هم از بهترین درمان‌های خانگی نوروپاتی است که می‌خواهم به آن توجه داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات منبع باارزشی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر رژیمی، مواد معدنی، و ویتامین‌ها را در اختبار ما می‌گذارند ـ مواد مغذی ضروری که به داشتن یک سیستم ایمنی سالم و تقویت آن کمک می‌کنند، و از بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به نوروپاتی یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌های مغذی را دنبال کنند. میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند اثر کاهنده‌ای بر سطح قند خون نیز داشته باشند، که بخصوص برای کسانی مفید است که در معرض خطر دیابت قرار دارند. باید انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید و به صورت روزانه و منظم مصرف کنید. سبزیجات و میوه‌ها بیش از هر خوراکی دیگری سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند زیرا بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند. از منابع مهم ان‌ها می‌توان فلفل دلمه‌ای، کلم بروکسل، پرتقال، پیاز، بروکلی، کلم کالی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کیوی، انگور قرمز، گریپ‌فروت، توت‌ها، و گیلاس اشاره کرد. اگر کرختی انتهای اندام‌هایتان شدید است، باید برای رهایی از استرس و درد هنگام آماده سازی مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات خرد شده و آماده‌ی مصرفی را دم دست بگذارید. هم‌چنین می توانید از آب‌میوه‌های تهیه‌شده از میوه‌ها و سبزیجات نیز استفاده کنید زیرا آب‌میوه‌ها به تسکین التهاب و درد عصبی یا درد نوروپاتیک کمک می کنند.

دردهای عصبی و افسردگی

در حقیقت بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی درد و علائم فیزیکی دیگری نیز تجربه می کنند که بعضی از آنها عبارتند از: 1- سردردها: سردرد در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج است. اگر اخیرا مبتلا به سردردهای میگرنی شده اید ممکن است با بروز افسردگی بدتر هم شود. 2- کمر درد: کمر درد نیز با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد و میزان درد و ناراحتی را افزایش می دهد. 3- درد ماهیچه ای و مفاصل: افسردگی باعث تشدید بعضی از دردهای مزمن مثل درد ماهیچه ها و مفاصل می شود. 4- درد قفسه سینه: پر واضح است که در هنگام ابتلا به درد قفسه سینه سریعا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است از علائم اولیه حملات قلبی باشد.اما درد قفسه سینه با افسردگی نیز مرتبط است. 5- مشکلات گوارشی: احساس تهوع و استفراغ و یا ابتلا به اسهال و یبوست نیز می تواند از اثرات افسردگی باشد. 6- خستگی: در حالت افسردگی دیگر مهم نیست که چه قدر استراحت کرده اید زیراهمچنان احساس خستگی و کسالت دارید و حتی بلند شدن از بستر در هنگام صبح سخت و غیر ممکن خواهد بود. 7- اختلالات خواب:بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی خواب راحتی ندارند. ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و یا شب هنگام به راحتی نخوابند و در عوض بعضی دیگر از افراد افسرده به طور غیر نرمال و بیش از حد بخوابند. 8- تغییر وزن و اشتها: بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می دهند و متعاقب آن دچار کاهش وزن می شوند. بعضی دیگر ممکن است به غذاهای خاصی مثل کربوهیدرات ها علاقه شدید پیدا کرده و در نتیجه دچار افسردگی شوند. 9- سرگیجه و منگی بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی با توجه به این علائم اقدامی برای درمان نمی کنند و زیرا اغلب نمی دانند که ریشه این علائم ناشی از چه اختلالی است . حتی پزشکان نیز با دیدن چنین علائمی ممکن است تشخیص صحیحی ندهند. افسردگی معمولا تغییرات اساسی در عملکرد بدن ایجاد می کند. برای مثال فعالیت دستگاه گوارش را کاهش داده و همین امر منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود. افسردگی همچنین باعث برهم خوردن تعادل مواد شیمیایی مغز می گردد. موادی که نقش موثری در کیفیت بروز احساسات ما بازی می کند. بنابر این بسیاری از متخصصان معتقدند که چیزی که افراد افسرده با عنوان درد تجربه می کنند متفاوت از سایرین است.

دردهای عصبی در شب

اغلب درد اعصاب در شب بدتر می شود. لمس کردن ملحفه یا پتو و یا فشار بدن در اثر دراز کشیدن ممکن است غیرقابل تحمل باشد. اگر شما به علت درد عصب نمی توانید راحت بخوابید، به پزشک مراجعه کنید. اصلاح عادات زندگی و یا مصرف دارو می تواند به شما کمک کند.

دردهای عصبی و ضعف عضلات

علاوه بر کاهش حس، آسیب اعصاب ممکن است باعث ضعف عضلات شود. کاهش حس و ضعف عضلات باعث می شوند که تعادل خود را از دست بدهید و زمین بخورید. دستگاه های کمکی مانند: عصا یا واکر، می توانند به شما کمک کنند. فیزیوتراپی هم می تواند مفید باشد.

علل دردهای عصبی

بیماری های دیابت، زونا و سرطان ممکن است باعث درد اعصاب شوند. برخی افراد هم، بدون علت خاصی دچار درد اعصاب می شوند. شناخت علت درد مهم است، زیرا وقتی علت را بیابید، تسکین درد و توقف پیشرفت آن به سهولت انجام می گیرد.

دردهای عصبی و ویتامین‌های گروه ب

ویتامین‌های گروه ب محلول در آب هستند و به تجزیه‌ی غذا حین گوارش کمک می‌کنند. طبق گفته‌ی کارشناسان سلامت، ویتامین‌های گروه ب برای عملکرد عصبی درست، ضروری هستند و ممکن است به افرادی کمک کند که با نوروپاتی بی ارتباط با یک بیماری خاص، مانند دیابت زندگی می‌کنند. می‌توانید منابع غنی و ارزشمندی از ویتامین ب را در غلات سبوس‌دار و خوراکی‌های سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، مخمر آبجو، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات، سیب‌زمینی و بادام زمینی بیابید. اگر از نوروپاتی محیطی رنج می‌برید، باید انواع خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌های گروه ب را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتایج را کسب کنید. هم چنین برای تسریع فرآیند درمان نوروپاتی باید انجام حرکات یوگا و روش‌های خواب آرام را نیز یاد بگیرید زیرا استراحت و انجام یوگا هم از بهترین درمان‌های تسکین هر دردی مخصوصا درد عصبی یا درد نوروپاتیک هستند.ویتامین ب۱۲، که به آن کوبالامین نیز می‌گویند، یک ویتامین محلول در آب ضروری است. ویتامین ب۱۲ برای تشکیل گلبول‌های قرمز بسیار ضروری است. ویتامین ب۱۲ را می‌توان به راحتی از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز و ماهی به دست آورد. این ماده غذایی برای عملکرد عصبی و سلامت مغز نیز ضروری است. طبق گفته‌ی کارشناسان سلامت، حتی یک فقر ویتامین ب۱۲ متوسط هم می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی شود گرچه فقر آن بسیار غیرمعمول است و غالبا در سالمندان و افراد گیاهخوار دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : سردرد عصبی ♥ سردرد تنشی

خواص گوشت جوجه تیغی بزرگ

خواص و مضرات ماءالشعیر

اختلال چند شخصیتی چیست

اگر قوز قرنیه درمان نشود

سردرد تنشی یا عروقی

گوشت جوجه تیغی در درمان سرطان

فواید و مضرات ماءالشعیر

اختلال چند شخصیتی

قوز قرنیه چشم درمان دارد

علائم سردرد تنشی مزمن

گوشت جوجه تیغی چه خواصی دارد

مضرات ماءالشعیر

علت استخوان درد کل بدن چیست

قوز قرنیه باعث کوری میشود

درمان سردرد تنشی یا هیجانی

گوشت جوجه تیغی فواید

مضرات ماءالشعیر برای مردان

علت درد در تمام بدن چیست

قوز قرنیه و راههای درمان آن

سردرد تنشی در بارداری