رقص
در ابتدا به منظور روشن کردن جایگاه انواع رقص در فرهنگ ایران بهتر است به یک طبقه بندی نسبی دست بزنیم . رقصندگان رقص های جدیدی که در دوره ی پهلوی ابداع شدند ( رقص ملی و باله ی ایرانی ) تمایل دارند نوع رقص خود را کلاسیک بنامند . به این ترتیب، آن ها هنر خود را از انواع دیگر رقص که عامیانه محسوب می شوند متمایز می کنند . اطلاق صفت کلاسیک به رقص ملی و باله ی ایرانی، که در صفحات آینده خواهیم گفت، سئوال برانگیز است و ما در این مورد به اختصار بحث خواهیم کرد . با این حال، این نوع رقص، چه واقعاً شایسته ی صفت کلاسیک باشد چه نباشد، از انواع دیگر رقص شهری در تهران به جهات بسیار متمایز می شود . ما این تمایز را اساس دسته بندی اولیه ی خود قرار داده ایم . از این منظر، در قدم اول می توان رقص ایرانی را با وجود گوناگونی وسیعی که منتج از تنوع فرهنگی نواحی مختلف است در دو نوع کلی کلاسیک و عامیانه طبقه بندی کرد . بدیهی است که در دل این تقسیم بندی انواع دیگری قرار می گیرند . در ضمن، ترجیح دادیم به علت تردیدی که در کلاسیک بودن نوع اول وجود دارد فعلاً آن را «موسوم به کلاسیک » بنامیم .
در شاخه ی عامیانه انواعی از رقص ها که توسط عامه ی مردم اجرا می شوند قرار می گیرند . با توجه به منطقه ای که رقص ها در آن جا اجرا می شوند ، مجدداً تقسیم بندی دیگری خواهیم داشت که تفکیک کننده ی رقص های روستاها و شهرستان ها از رقص های پایتخت است . رقص های روستاها و شهرستان ها همان رقص های محلی اند که مورد بحث این مقاله نیستند و تنها انواعی از رقص ها که از ابتدای قرن حاضر در تهران اجرا می شده اند تحت عنوان رقص عامیانه ی شهری مورد بحث قرار می گیرند . منظور از رقص عامیانه ی شهری ( حوزه ی تهران ) همان رقص هایی است که در نمایش های تخت حوضی اجرا می شده اند و « رقص روحوضی » یا « رقص مطربی » نامیده می شوند.
رقص یکی از قدیمی ترین هنرهای آدمی است. ولی رقص چیه؟ .... انواع آن چیه؟ .... جزو هنرهای نمایشی بودن؟...
تاریخچه آن در ایران و در جهان چیه؟... ارتباطش با تئاتر؟ و ... این
موضاعاتی است که اگر وقت اجازه بده تو تایپیکای مختلف بهشون بپردازیم .
تو این تایپیک در مورد خود رقص و اینکه اصولا رقص چیه و یا انواع اون چیه مطلب می زاریم.
دوستان دقت کنند که اگه مطلبی می زارن منبع اون رو هم بگن تا همه بهتر بتونیم ازش استفاده کنیم.
به نظر من رقص یعنی زندگی
یعنی تخلیه ی همه ی هیجانات درونی به شیوه ی مفید
من منبعی ندارم اما به نظر خودم رقص میتونه یه حرکت ارامش بخش باشه
مخصوص رقص باله
رقص پدیدهای است که از آغاز تا امروز در تمام جوامع بشری وجود داشته است،به نحوی که میتوان گفت هیچ جامعه انسانی بدون رقص وجود ندارد.
شیوههای اجرای رقص و دلایلی که رقص به خاطر آن انجام میشود اطلاعات بسیار متنوعی درباره نحوه زندگی و تفکر اقوام در اختیار محققان قرار میهد.خیلیها،رقص را امری غریزی قلمداد میکنند و گفتهاند وقتی خبر خوشی به ما می رسد ما شادمانه میرقصیم و وقتی خبر اندوهبار میگیریم رقص ما نیز اندوهگین خواهد بود.
در یک کشور غریبه با رقصاندن
دست،سر و صورت...خود سعی میکنیم دیگران ما را بفهمند.در کشورهای مختلف
جهان حرکات بدنی ابزاری است برای فهماندن مقاصدمان به دیگران.البته اینها
نوع خاصی از رقص است.برای درک بهتر موضوع باید به این پرسش پاسخ داد که رقص چیست؟
واژه رقص dance و رقصیدن dancing از واژه کهن آلمانی یعنی danson به معنای کش آمدن،دراز کشیدن و قدم بلند برداشتن آمده است. همهی رقصها از کش آمدن و آرام گرفتن ساخته شدهاند.در رقص عضلات کشیده میشوند و بعد آرام میگیرند.رقص پدیدهای دارای سازمان بوده و تنها دربردارندهی حرکت از روی احساسات و شادی نیست.اما پاسخ درست به این پرسش که رقص چیست.رقص عبارت است از شرح احساسات و عواطف یک فرد از طریق حرکاتی که با ریتم خاصی نظم یافته است،اینکه چرا رقص باید منظم،موزون و ریتم داشته باشد با اندکی توجه به محیط پیرامونی ما مشخص خواهد شد.قبل از اینکه هرموجود زندهای روی زمین خلق شود،به وجود آمدن جهان کهکشانها، ستارگان،سیارگان،ماه و...خلقی بزرگ و موزون در فضا بود.سیارگان به دور خورشیدهای خود و ماه به دور ستارگان خود میچرخیدند.حرکت سیاره ما،زمین به دور خود با ریتمی انجام میشود که حاصل آن به وجود آمدن شب و روز است.سپس هنگامی که سیارگان صاحب حیات، ظاهر شدند زمستان و تابستان خلق شد و ریتم رشد کردن و تغییرات گوناگون بعدی را ایجاد نمود.
این جهان مملو از تغییر در نسلهایی است که حیات خود را مدیون تپش قلبها
و تنفس موزون ریههای آنها بود.شنا کردن،پرواز،دویدن و...حرکت موزون
توأم با رقص انسان است که بر او حیاتبخش است.حتی موجودات حیوانی سالها قبل از انسان به رقصهایی موزون در طبیعت پرداختهاند.حرکات موزونی که در هرکدام از رقصها با حرکات زندگی و حیاتبخش آغاز میشد،مردمشناسان بسیاری رقصهای امروز قبایل ابتدایی را وابسته به رقصهای پرندگان میدانند.
رقص پدیدهای جهانی است.در اجتماعات گوناگون تفاوتهای مهمی از نظر شیوه اجرا و معنی متوجه رقص است.اینک باید دانست چه اتفاقاتی باعث تفاوت در رقصهای مناطق مختلف جهان میشود. تا حدودی نوع رقص علاوه بر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه،تحت تأثیر محیط طبیعی افراد گروه قرار دارد.مقایسه زندگی خوشهچینان،صحرانشینان وصنعتگران به خوبی این نکته را به ما نشان میدهد.یکی در سبزهزار زندگی میکند یکی در کویر دیگری در کوه آن یکی در باغ و آخری در دنیای ماشینی. بنابراین تأثیر محیط بر جهانبینی افراد،آمال و آرزوها و پنداشتها و دریافتها انعکاس مهمی در رقص گروههای مختلف اجتماعات بشری از خود برجای میگذارد.میزان بارندگی،وجود دشتها و...در نوع رقصها دخالت دارند.مثلا رقصهای گروهی در مناطق کوهستانی که کمتر دشت وجود دارد ظاهر میشود(12: Haskell )اگر باران کافی برای کشت و زرع نمیآمد یا بلایایی دیگر متوجه انسان میشد،انسان از طریق تأسی به رقص میخواست موجبات رخداد امور مورد نیاز خود را مهیا سازد.انسان قبل از هرشکار به صورت لالبازی تقلیدی از شکار میکرد،این تقلید شامل کشتن شکار نیز میشد. احتمالا بسیاری از رقصهای جادویی ابتدایی در قلب پانتومیمهای آیینی رخ داده است.بنابراین رقص نه تنها از نظر جلوه بیرونی جذاب است بلکه به خاطر معانی همراه آن بسیار جالبتر و مهمتر میباشد.رقصها همیشه به سبک قدیمی خود به اجرا درمیآمدند تا افسونهای مورد نظر مفید واقع شوند.اما با تغییر در زندگی انسان چه از نظر کمی چه کیفی یعنی با بهبود یافتن وضع تولید،طرح عقاید و رسوم جدید،رواج بهبود وضع پول، پیدایش اوقات فراغت و حکومتها وضعت و نحوه رقصاه نیز تغییر کرد و حتی گاهی معانی آن هم عوض شد ولی از بین نرفت،بلکه شیوهها و معانی نو مطرح و به کار گرفته شد هرچند هنوز هم در جوامعی که با اکتشافات جدید سر و کاری ندارد مظاهری از رقصهای جادویی را سراغ داریم که برای مقابله با بلایای طبیعی به کار میروند.
رقص،
هنگامی که در حال حرکت در یک سری از مراحل، به تنهایی و یا با دوست یا
گروه ها ، معمولا در راه ارتباط حرکات به سرعت و ریتم موسیقی است.
انواع مختلفی از رقص وجود دارد از جمله: Belly dance رقص شکم-رقص سنتی-و eurhythmics رقص تناسب حرکات.
- ۹۴/۰۳/۱۰